Äpplet faller inte långt från trädet


- Var är du någonstans?

- Det vet jag inte men vart ska jag? svarar min kärleks yngsta dotter i telefonen någonstans på Bromma flygplats. Efter att ha lärt känna Jennifer har jag förstått att lokalsinne går i arv.

Några minuter senare befinner vi oss i köerna på E18 och småpratar. Det framgår snart att hennes problem att känna igen sig på flygplatsen grundades i att hon ett par dagar tidigare reste från Arlanda.Inte konstigt att det såg annorlunda ut vid landning. Sådär en 5 km från flygplatsen utbrister Jennifer;

- Ja, nu är vi i Åkersberga! I verkligheten befann vi oss vid SE-bankens huvudkontor mellan Rinkeby och Hallonbergen, ungefär en 5 mil från Åkersberga. Eftersom jag har en ängels tålamod då huset är fullt av kvinnor som har olika teorier i de flesta ämnen lät jag trollungen hållas. Några minuter senare var det naturligtvis dax för nästa kunskapsrond. I höjd med bygget av den nya nationalarenan i Solna utbrister hon glatt:

- Ja, men titta. Globen!

Nu är det ju så att det naturligtvis är svårare att hitta i en stor stad än i sin egen hemstad men i Jennifers fall, liksom med min fru, spelar geografin ingen roll. Vid hennes ankomst till västkusten ett par dagar tidigare styrde hon bilen med syster och mormor åt fel håll. En resa på en knapp timme förvandades till en helkväll i bilen. Att sedan upptäcka att man kör på cykelbanan utanför polishuset när man är ute och kör i hemstaden får bara betraktas som bonus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0