Arbetskraftsinvandring


Efter att ha gått tom på ideér och uppslag för hur att få vänner, kollegor och bekanta att arbeta alldeles för mycket och för ofta i firman, har jag tvingats lyfta blicken och söka i ett vidare område.

Ett första steg i riktningen mot att få bra och lojal personal är att gifta sig. Fruar brukar enligt all min tidigare erfarenhet vara benägna att jobba med och åt sin man. I alla fall de första åren. Vid eventuella skilsmässor upphör dock denna lojalitet har jag också kunnat konstatera den hårda vägen. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede i äktenskapet se till att knyta goda kontakter med fruns vänner och eventuella släktingar.

Eftersom min kärlek har vuxna barn finns det en del potential och till dags dato har jag lyckats få in en av döttrarna i firman med det vanliga snacket om "höga löner, bra arbetstider och trevlig arbetsmiljö". Allt det ligger ju trots allt i betraktarens öga och vid 21 års ålder finns det inte så mycket att jämföra med yrkesmässigt varför jag tror mig kunna flyta på den mackan i vart fall ett par år.

Nu räcker det inte med en enda dotter så jag har också lyckats få en inte ont anande blondin på kroken. Jag tror egentligen inte att Jennie är naturligt blond utan att hon har färgat håret så för att anpassa sig till sitt sätt och sin skarpa hjärna.

Summan av kardemumman är att jag för tillfället har inte mindre än tre Varbergsbor i mitt "stall". Arbetsmässigt är det bra, det känns som att jag inom kort kan dra mig tillbaka till rödvin, skrivande och fåtöljen (tills det dyker upp allt för mycket nya kunder) men praktiskt är det lite mer krävande. Jag har t.ex. bara en bil med gps medans det alltså är tre kvinnor utan lokalsinne. I tillägg händer det att de tror sig kunna utföra saker på egna initiativ varför man får ha utvecklingssamtal i stort sett dagligen.

Men det är angenäma problem för det är goa tjejer med mycket humor och jag vet inom mig att de en dag kommer klara av att genomföra ett helt arbetspass på egen hand och utan min hjälpande hand och mitt fantastiska stöd. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0