Snuset har sitt pris


En dramatisk dag utspelade sig under måndagen för så väl stora och lilla kärleken likväl som för hennes döttrar.
Om man i en liten by norr om ingenstans, en bra bit från Långtbortistan, sömnigt träder in i sitt stall för att få ut sina hästar på grönbete är det inte svårt att tänka sig att man vaknar hastigt och hårt när inte mindre än sju polisbilar omringat området. En gripen skyddsvisiterad mellan halm och boxar är ju heller ingen vanlig syn.

Eftersom det finns gott om släkt och vänner till kärleken i och omkring detta stall fick vi givetvis löpande rapporter vartefter spikmattor lades ut och helikoptrar togs in i jakten.
Med tanke på de begränsade resurser polisen torde ha i området under normala omständigheter steg pulsen och kanske var det dags för västkustens alldeles egna helikopterrån.
Min misstänksamhet väcktes kanske en smula över att inget sades på nationell tv men kärleken fick hållas i sin benhårda tro på att det var stora saker på gång.

Då jakten kring byn drog ut på tiden bestämde vi oss för att ta med hunden Smulan på lite stadsträning. I stora staden drog hon sig snabbt till sig uppmärksamheten då hon fullt fokuserad på alla andra än sig själv, handlöst föll ner från trottoaren. Nu är hon ju ganska tuff och veckor av egen påfunnen flyg- och hopp träning, förmodligen med siktet inställt på att bli kamikazepilot, har satt sina spår. Stuntet gjorde henne snabbt till gatans drottning och jag ansåg det vara ett lämpligt tillfälle att lasta in Batman II i bilen igen. I samma ögonblick kom min första fru, Eva, fram till mig. Jag såg nog lite frågande ut för hon undrade om jag inte kände igen henne. Nu har det ju gått sådär en femton år sedan jag senast såg henne så jag känner inte att det var helt så där jättedumt att jag var lite tveksam.
- Jill? prövade jag lite trevande och möttes av en viss irritation.
- Eva! Vi har varit gifta!

Det blev ett ganska kort möte. På vägen därifrån nåddes vi av beskedet att alla bovar och banditer nere i byn nu var i polisens förvar. I de lokala nyheterna på nätet fann jag äntligen anledningen till den stora polisiära insatsen. De tre förövarna hade brutit sig in på ICA och stulit hela 45 stockar snus till ett värde av 15 000 kronor! Och gud vet vad värdet "på gatan" är i dessa tider.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0