Ov stunt


Våren 1987 steg jag in på gamla SBT:s kontor lägst ner på S.t Göransgatan. Syftet var att skaffa mig ett helg och sommarjobb under min militärtjänst eftersom jag effektivt gjort av med alla mina pengar på min studentskiva.
Om någon undrar så var det givetvis ont om vakter då och personalomsättningen hög. Alltså varade min intervju säkert i tre-fyra minuter innan arbetsgivaren tryckte ett anställningsavtal och en penna under nosen på mig med den inspirerande uppmaningen "skriv på här, innan du ångrar dig."
Så fort jag genomgått Vu1, som på dinosauriernas tid hette Gk1, skeppades jag ner till slussen för att vakta och rycka biljetter på Djurgårdsfärjan. Mitt första pass varade i 11 timmar och 50 minuter utan att jag hört eller sett något av arbetsledning eller instruktioner. Men 10 minuter innan hemgång sladdade en målad Volvo 240 ner på kajen och en arbetsledare studsade ut för att fråga om jag kunde tänka mig att jobba vidare. Efter 26 timmars bevakning var mitt första väktarpass över.

25 somrar senare står jag med silverräven Bill på Nacka strand och han konstaterar melankoniskt att det är den 18:e Öl och Whiskymässan som han sköter bevakningen på. Lite matt frågar han mig sedan: "Vad gör du om tio år, Kalle?" Baserat på 24 års erfarenhet kan svaret bara bli ett: " Då står jag här med dig och du konstaterar att det är din 28:e mässa".

På något sätt slöts cirkeln nu i helgen när jag återigen gjorde stuntet. 18 timmars jobb, 6 timmars vila i Nackagaraget och 18 timmar på igen. Visst har man lärt sig att ta det lite lugnare med åren, men både ölmässan och "Lobby" kräver lite närvaro.

Det finns dock saker som gör dagen. När en ung kvinna säger sig ha blivit sparkad i huvudet vid garderoben rycker vi mangrant ut och väntar vid toadörren för att gripa gm. När dörren slås upp och en 80 plusare med rullator glider ut, stödd av sin fru på kryckor är det svårt att finna ord. Det faktum att det tar paret en kvart att röra sig de 50 metrarna till entrén och att de behöver hjälp ner för trappan gör att trovärdigheten i "överfallet " begränsas något. När den unga kvinnan bestämmer sig för att slå vakterna i stället blir det hon som avlägsnas. Sist jag såg henne letade hon efter polis för att anmäla det äldre paret, jag önskar henne lycka till.

När man så, efter att ha fått förmånen att trängas med 10 000 besökare, får glida vidare till en nattklubb med lugna 700 besökare är det en  underbar syn att få avlägsna en berusad dam som utan prut vinglar rakt fram till närmaste bil och kräks över motorhuven. Tyvärr var det en polisbil.

Köp min bok "Steven" via www.karlgrlundin.se


Kommentarer
Postat av: Åsa

Återigen, varför skulle hon välja en bil längre bort än den närmaste? ;)

2011-10-12 @ 23:52:10
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Mia

Letade febrilt efter en "dold kamera" när mannen och hans fru stapplade ut från toa. Nästa tanke.....de måsta vara fel toadörr vi står vid hahahaha aldrig en tråkig stund på jobbet ju ;)

2011-10-14 @ 08:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0